Попри
жахливу війну в Україні, багато вчителів і далі проводять неформальні заняття
або навіть уроки, щоби відволікти дітей. ГО “Смарт освіта” разом з українськими
вчителями також організовує пізнавальні онлайн-зустрічі для дітей та підлітків.
“Саме
зараз наше завдання – допомогти дітям повернути, створити хоч невеликий простір
безпеки. Багато хто з них досі перебувають у стані шоку. Ми не можемо
припустити, що стане тригером для травматичних реакцій, тому наші уважність,
емпатійність, почуття такту та відчуття опори дуже важливі”, – каже Світлана
Ройз.
1.
Турбуємось
про себе і намагаємось не починати роботу без ресурсу. Якщо нам не вистачить сил витримати погляд дитини,
наповнений болем, її запитання, реакцію – це посилить її стан занепокоєння та безпорадності.
2.
Наше
завдання – створити безпечний простір, у якому б дитина відчула
близькість – “я з тобою”. Ідеться про простір із чітко
структурованими правилами та межами контакту.
3.
Якщо
ви не маєте досвіду роботи з емоційним реагуванням на почуття та емоції,
починати роботу можна буде лише у співпраці з психологом. Цю роботу можна
буде проводити лише після фази стабілізації – зміцнення та відчуття безпеки.
4.
Не
можна використовувати в іграх чи під час занять метафори, образи літаків тощо.
Це може травмувати дітей, які були під обстрілами. У роботі спираємося на метафори та образи дому, землі, веселки, води.
Навіть
образ неба зараз не даватиме дітям стійкості – для багатьох це джерело
небезпеки. Будь ласка, зважайте на це, плануючи свої зустрічі з учнями.
5.
Якщо
в роботі плануєте створювати щось із частин, наприклад кубиків,
пам’ятайте: якщо деталі руйнуватимуться, це може
нагадувати дітям зруйнований будинок. Діти самі можуть обрати таку гру
– тоді для них це буде помічне. До того ж будьте уважні до
звуків, що використовуються в супроводі.
6. Не
пропонуйте дітям жодних образів воєнної техніки. Приймається лише той варіант, коли вони самі
хочуть намалювати, виліпити чи обговорити це. Натомість працюйте над образами
сили та стійкості й частіше просіть дитину намалювати, зобразити те, що є її
силою.
7.
Пам’ятайте,
що ми проводимо зустрічі для того, щоби дати дітям стабільність у
теперішній реальності, відволікати їх і розважати цікавими фактами, захопливими
розповідями. Війну, танки, вибухи вони бачать у новинах. Вони чують
про це від батьків, рідних і близьких.
Уявіть,
що ви працюєте з дитиною з Харкова, яка сидить у бомбосховищі. Усі розмови про
війну для неї зараз – додаткове травмування. Будь ласка, зважайте на це.
8.
Для
дитини, яка пережила втрату, втратила близьких або будинок, абсолютно
неприпустимі слова на кшталт “час лікує”, “у всьому є
й хороший бік”, “подивися, який тут є хороший варіант для тебе”. Ці
слова некоректні та неетичні.
Дітям важливо почути: “Те, що ти пережив – жахлива трагедія, це жахливо й так
шкода, що тобі довелося через це пройти. Я захоплююсь твоїми мужністю та силою.
Попри таке горе, ти справляєшся, як справжній герой. Я дуже хочу тебе обійняти
та захистити”.
9.
Якщо
дитина починає говорити, що б вона не говорила, ми її
слухаємо й не перебиваємо! Киваємо, підтримуємо й наприкінці
робимо акцент на тому, що навіть слухати – це дуже важко. Далі можна сказати: “Але я бачу, який ти сильний і як ти справляєшся”. Проте
не давайте порад, поки вас не попросили про це.
Немає коментарів:
Дописати коментар